Čekají Vaše dítě přijímačky? A na terapii už jste byli 😁?
- eroubickova
- Jun 3
- 8 min read
Updated: Jun 10
Milí rodiče,
jestli vás v příštích měsících čekají přijímačky na osmileté gymnázium, mám pro vás pár postřehů. Ne jako někoho, kdo se dívá zvenčí. Ale jako mámy, která si tím letos prošla na vlastní kůži.
Nečekejte univerzální návod, jak „dostat dítě na vysněnou školu“. Ani seznam tipů, které vám zaručí úspěch. Spíš vás zvu na malou zpověď – pár upřímných postřehů, které vychází z mojí osobní zkušenosti. Z té, kde se v jednu chvíli snažíte o laskavou podporu a v tu další držíte vzteky jazyk za zuby, abyste neřekli větu, kterou si pak budete večer vyčítat.
Jako koučka mám nastudované všechny poučky o respektujícím přístupu, vnitřní motivaci i práci s emocemi. Ale jak všichni asi tušíme, něco vědět a skutečně tím žít – to jsou dvě úplně rozdílné disciplíny.
Takže ano – přežila jsem to. My všichni, ale zadarmo to nebylo.
Pokud vás tedy čeká něco podobného – nebo právě teď stojíte u kuchyňské linky a tisknete v ruce propisku a testy z Cermatu – věřím, že vám moje zkušenost může být malou oporou. Nebo aspoň uklidněním, že v tom nejste sami.
1. Připravte se na to, že přijímačky se dotknou celé rodiny
Než otevřete první test z matiky nebo začnete ladit časový plán příprav, je dobré si uvědomit, že přijímačky nejsou jen několikaměsíční epizoda, která se „týká dítěte“. Je to období, které zásadně ovlivní každého člena rodiny. Ano, primárně se učí dítě – ale dopady pocítíte i vy. A často velmi intenzivně.
Bude se měnit denní režim. Přibydou odpoledne nad testy, víkendy, které se místo výletů zaplní češtinou a matikou. Budete reorganizovat rodinný kalendář, přesouvat schůzky, upravovat kroužky. Někdy dokonce i svou práci. Najednou se vše začne točit kolem jednoho cíle.
Přijímačky prověří nejen trpělivost rodičů. Prověří i rodinný „time management“, ochotu ke kompromisům a především – partnerský vztah. Ukáže se, jak zvládáte stres ve dvou. Jak umíte spolu mluvit, když máte odlišné představy. Jak fungujete jako tým – nebo jestli se spíš každý stahujete do sebe.
Možná se přistihnete, že v jednu chvíli sedíte s dítětem nad testem, zatímco váš partner nebo partnerka naštvaně myje nádobí, protože „už zase všechno visí na nich“. Možná zjistíte, že máte jiný přístup k tlaku, k ambicím, k chybám. A že to někdy bolí. Ne proto, že byste nebyli dobrý pár. Ale proto, že tahle fáze je zkrátka náročná.
Nejde ale o to být dokonalý. Jde o to být vědomý. Uvědomit si, že celá tahle zkouška není jen o bodech a umístění. Je i o tom, jak spolu projdete těžším obdobím. A co si z něj jako rodina – a jako partneři – odnesete.
2. Budete balancovat mezi podporou a tlakem
Na začátku si to říkáme všichni: „Hlavně v klidu.“
Nadšeně plánujeme: Bude to v pohodě. Vytvoříme bezpečné prostředí. Nechci na něj přenášet stres. Možná si i stanovíme zásadu, že „učení nesmí být nikdy zdrojem konfliktu“.
A pak přijde realita.
O měsíc později zjistíte, že dítě test z Cermatu zkrátilo o polovinu, protože „už ho to nebavilo“, a vy najednou uslyšíte svůj vlastní hlas – podrážděný, nečekaně ostrý: „To jsi dneska zase nic neudělal? Víš, že máš jen dvě šance, že jo?“
Přesně tady začíná ten tanec mezi dvěma extrémy: chci být podpůrný rodič – ale zároveň nechci být naivní rodič. Jeden den si řeknete, že to necháte plynout. Dítě má taky právo na volno, na chyby, na své tempo. Druhý den se přistihnete, jak sedíte vedle něj u stolu, posunujete mu tužku blíž k ruce a říkáte: „Ještě těch pět úloh dodělej, a pak budeš mít volno.“ I když vidíte, že je unavené. A i když víte, že už toho má plné zuby.
A na jednou to máme tady. Vnitřní dilema mezi „nechci být ten rodič, co tlačí“ a „nechci být ten rodič, co selhal, protože netlačil dost“ je velmi časté – a velmi tiché. Nevede se o něm debata nahlas, ale probíhá každý večer v hlavě, když si v posteli přehráváte, jestli jste to dneska zvládli dobře. A často se cítíte trochu poražení. Protože je to jako chodit po laně – a neustále máte pocit, že padáte.
Pravda je, že žádná ideální rovnováha neexistuje. Není jeden správný návod, jak poznat, kdy ještě motivujete – a kdy už tlačíte. Každý den je to jinak. Každé dítě je jiné. A taky každý rodič má jinou startovní čáru – někdo je přirozeně klidný, jiný má uvnitř přetlak jako papiňák.
A do toho vstupují naše hodnoty, představy, obavy i vnitřní nastavení, které jsme měli už dávno předtím, než naše dítě vůbec otevřelo první test.
Někdy nám pomůže humor, někdy hluboký nádech. Někdy nás od výbuchu nezachrání vůbec nic.
Ale to nejdůležitější je vědět, že nejsme sami, kdo to nezvládá dokonale. Vlastně je to úplně normální. A možná právě tahle nedokonalost je to, co z nás dělá dost dobré rodiče.
3. Změní to i váš vztah
Možná vás to překvapí, ale celé to období vás s dítětem často sblíží víc, než jste čekali. A zároveň vás to umí dostat až na hranu – trpělivosti, komunikace i vztahu jako takového.
Jsou dny, kdy si sedáte k pracovnímu stolu a cítíte, že jste tým. Že to zvládáte spolu, že se nebojíte chyb, že se učíte jeden od druhého.
A pak přijde den, kdy z vás vypadne něco, co jste vůbec nechtěli říct. Není to křik. Je to spíš tón. Nebo pohled. Nebo věta, která měla motivovat, ale místo toho zasáhla citlivé místo: „Takhle to nedáš.“
A večer si na ní ještě párkrát vzpomenete. Ne kvůli dítěti – to většinou odpustí rychleji, než si myslíme – ale kvůli sobě. Protože v té větě slyšíte vlastní nejistotu. Vlastní dávné zranění.
A právě v těchto chvílích se často otevřou i ty hlubší vrstvy.
Přijdou velké věty. Jako když vám vaše dítě – možná u večeře, možná v pyžamu těsně před spaním – řekne: „Já mám strach, že to nedám.“
A vás to na vteřinu zastaví. Ne proto, že nevíte, co odpovědět. Ale protože tohle je věta z vašeho vlastního dětství. Možná jste ji řekli svým rodičům. Možná jste si ji jen často mysleli, ale nikdy nevyslovili nahlas. A teď ji slyšíte od člověka, který má vaše oči a možná i váš vnitřní svět.
A tak se nadechnete. A říkáte si, že je to příležitost. Ne k přednášce. Ale k blízkosti. K tomu, abyste byli pro svoje dítě oporou v té nejlidštější rovině – ne jako rodič, který ví a hodnotí, ale jako člověk, který chápe.
Přijímačky nejsou jen o vědomostech. Jsou o vztahu. A často ho dokážou prohloubit i přetřást zároveň. Ukážou vám místa, kde jste silní, i místa, která si zaslouží víc péče.
A to je možná to nejcennější, co si z toho období můžete odnést. Že vedle výsledků, bodů a umístění rostou i věci, které se měřit nedají: důvěra, autenticita, opravdové spojení.
4. Systém není fér. Ale vy můžete být.
Možná jste typ rodiče, který má rád plán, strukturu a cíle. Možná jste ten, kdo umí sestavit časový harmonogram přípravy, kdo ví, jak fungují body, a sleduje statistiky z minulých let. A přesto – nebo právě proto – vám musím říct něco, co vás možná nepotěší:
Systém není fér. A nehraje čistě.
Například v Praze je víc dětí než míst. Výrazně víc. A osmiletá gymnázia, o která je největší zájem, jsou přehlcená. Není to výběrové řízení s jasnými pravidly. Je to spíš soutěž o velmi omezený počet vstupenek – a ne vždycky vyhrávají ti s největším potenciálem.
Některé děti se nedostanou ne proto, že by nebyly chytré, ale proto, že udělají chybu ve stresu. Nebo neměly dost prostoru pro přípravu. Nebo prostě nebyl jejich den. Anebo je zradil systém, který více odměňuje výkon než schopnost přemýšlet v souvislostech.
A právě v tomhle chaosu je vaše role naprosto klíčová. Ne jako trenéra, který křičí z okraje hřiště. Ale jako kotvy, která drží, i když je bouřka.
Nemusíte mít odpovědi. Ale můžete být tím člověkem, který dítěti věří, i když ono samo o sobě pochybuje. Který ho nepřenese na zádech přes testové otázky – ale unese emočně to, co se děje, když to nevyjde.
Vaše dítě není projekt. Není rozdělaný výrobek, který se má „dostat na školu“ jako potvrzení správného postupu.
Je to člověk. Ve vývoji. Se vším, co k tomu patří – včetně nejistoty, chyb, chaosu a velkých emocí. A právě v té chvíli, kdy nebude systém férový, můžete být vy féroví víc než kdy dřív. Upřímní. Laskaví. Důstojní. A tím dětem nabídnout něco, co žádné gymnázium nemá v osnovách: zážitek bezpečí i v neúspěchu.
To je ta pravá příprava do života. A jestli tohle dokážete – pak jste zvládli to nejdůležitější.
5. Přijímačky nejsou jen o dětech
Připravte se na to, že v určité fázi zjistíte, že na přijímačky se sice „učí“ vaše dítě, ale prochází jimi v podstatě celá rodina. Jen každý po svém.
Dítě se učí testové strategie a trénuje čtení s porozuměním. Vy trénujete trpělivost, sebereflexi – a dost často i umění ustát to, když jde do tuhého.
V mém případě to vypadalo zhruba takto: syn měl za úkol projít jeden test z matematiky, já jsem měla za úkol „být v pohodě“. On měl před sebou x příkladů. Já před sebou x let životní strategie, která říká: Buď výkonná. Buď připravená. Nedělej chyby. Nezklam.
Jsem typická „hodná holka“. Ve škole jsem byla spolehlivá, svědomitá. Měla jsem samé jedničky, domácí úkoly jsem dělala poctivě a včas. Byla jsem chválená. Oceněná. A hluboko uvnitř jsem si vytvořila spojení: výkon = hodnota.
A najednou jsem vedle svého dítěte. A dívám se, jak neví. Jak chybuje. Jak nemá motivaci. A uvnitř mě to trhá. Ne proto, že bych mu to vyčítala. Ale protože v jeho tempu, v jeho způsobu učení a v jeho nejistotě znovu cítím svoje vlastní, dávno zapomenuté strachy.
Zkuste to chvíli pozorovat. Možná vás to dožene u třetího nezvládnutého testu. Možná při větě „mě to prostě nebaví“. Nebo u poznámky „na ten gympl se třeba nedostanu“.
A v tu chvíli začnete řešit nejen „nejmenší společný násobek“. Ale taky to, jestli jste vy sami vlastně v životě „dostateční“. Jestli jste dítě podpořili správně. Jestli toho na něj není moc. A hlavně – jestli nejste až příliš přísní, nebo naopak příliš měkcí.
Přijímačky totiž nejsou jen testem znalostí. Jsou i testem rodinné dynamiky. Testem našich hodnot, očekávání, vzorců. Jsou zrcadlem – a často ukazují přesně tam, kam se nechceme dívat.
Ale možná právě to je jejich skrytá hodnota. Vědomí, že když se s těmi vnitřními šuplíky naučíme pracovat my, naši potomci je jednou třeba vůbec nebudou muset otevírat.
6. A rada na závěr?
Buďte připraveni. Ale ne jen na otázky typu „Kolik je 25 % z 480?“ Buďte připraveni hlavně na ty otázky, které přijdou potichu. Ne od dítěte, ale z vás samotných. Otázky jako:„Netlačím moc?“„Proč mi na tom vlastně tak záleží?“„Co to o mně říká, když to moje dítě nezvládne?“
Přiznávám: ano, četla jsem články, znala jsem poučky. Říkala jsem si, že budu ta vyrovnaná máma, co zvládne přijímačky s nadhledem.
Řídila jsem se pravidly o respektujícím přístupu, o vnitřní motivaci, o zdravém nastavení hranic. Měla jsem to v hlavě srovnané. Nebo jsem si to aspoň myslela.
A pak přišel všední den. A únava. A tlak. A realita. A z úst mi vyletěla věta, kterou jsem si přísahala nikdy nevyslovit. Taková ta, po které byste si nejradši dali facku hned, jak dopadne do prostoru. Jindy jsem se snažila „jen pomoci“ – a místo podpory jsem vyvolala vzdor. Nebo smutek. Nebo ticho.
Byla to zkušenost. A taky zkouška.
A jak jsem obstála? Popravdě – nevím. Nebylo to čisté vítězství. Ale nebyla to ani prohra. Byl to jeden velký, živý proces, během kterého jsem poznávala nejen své dítě, ale hlavně samu sebe. A některé věci ve mně možná dozrály víc než v těch testech z češtiny.
A pokud bych mohla dát jednu upřímnou radu – nejen jako máma, ale i jako koučka – tak ji shrnu jednoduše:
Promluvte si o tom. Klidně s někým cizím. A na tu terapii? Klidně taky jděte.
Ne proto, že byste selhali. Ne proto, že by s vámi bylo něco špatně. Ale proto, že to fakt není snadné – vést dítě touhle fází, být mu oporou, a přitom neztratit sám sebe. Terapie není luxus. Je to někdy jediný prostor, kde se můžete nadechnout. Kde se vás nikdo neptá na počet bodů z testu. Ale na to, jak vám v tom vlastně bylo.
A to, věřte mi, někdy znamená víc než všechna přijatá rozhodnutí dohromady.
Držím vám palce. A hlavně – vašemu dítěti. Ať už to dopadne jakkoli.
Eliška Bajtová
máma, která to má za sebou (letos)
Comments